mandag den 14. august 2017

Nemme kartoffelkiks med havregryn. Fundet på fb.


Ingredienser: 200 g. sødekartofler, 1 kop hjemmemalet havremel, 2 spsk. kokosolie el. anden olie, 1 tebrev med kamillete.

1) Skræl sødekartofler og kog dem i skiver sammen med tebrev, til de er bløde.
2) Mal havregryn groft.
3) Bland sødekartofler med olie og mel i en husholdningsmaskine.
4) Rul dejen ud mellem to stykker bagepapir og skær stykker med pizzahjul eller kniv, når dejen er på bagepladen.
5) Bag i 20-25 min. på 180 graders varme.

Kommentar: Jeg synes at kartoflerne er meget søde og at kokosolien smager meget igennem.
Næste gang vil jeg nok bruge en mere smagsneutral olie. Jeg ved ikke, hvorfor det der tebrev skulle i. Kamillen kan i hvert fald ikke smages. Man kan selvfølgelig også bruge købe-havremel.

Variation: Min ovn er meget lille, så jeg måtte dele dejen i to. I sidste portion puttede jeg lidt sesamkerner i. Næste gang vil jeg prøve med lidt salt og kommen. Det smager sikkert også godt med lidt grofthakkede, friske krydderurter.

søndag den 19. februar 2017

ØLKAGE

Fandt denne her opskrift på nettet og tilpassede den mine egne luner og spisevaner:

500 g. hvedemel, 1 tsk. natron, 1½ tsk stødte nelliker, 1½ tsk. stødt ingefær, 1½ tsk, stødt kanel.
500 g. mørk muscovadosukker (el brun farin), 1 hvidtøl.
Hældes i en en liters rugbrødsform og bages i ca. 50 min. på 175 grader.
Serveres med smør.

Min udgave: Rustik ølkage til rigtig voksne!
Jeg kunne hverken finde det ene eller det andet i min lokale netto, så jeg gik hjem for at kigge i mine egne gemmer:


Ingredienser:
500 g. speltmel, 1 tsk natron, ½ brev brunkagekrydderi (ca. 4 tsk.)
200 g. kokossukker, 200 g. sukrin og det, der svarer til en alm. øl; Tangøl fra Ærø.
Og så lige lidt rosiner. :)

Jeg må sige, det blev en RIGTIG god og ineressant kage som jeg smagte både med "Smørbart" fra Naturli - og med Easis: nødde/chokoladecreme - og med akaciehonning på. Jeg tror også godt, det vil passe fint til med noget mere sødt smørelse, da denne udgave af kagen ikke er så sød, men ret krydret. 

Næste gang vil jeg nu bage kagen med hvidtøl, som giver mere sødme. Måske med hakkede nødder i.

lørdag den 26. november 2016

Dejlige vegetariske Samosa'er ala Lotte


DEJ:
200g. groft speltmel og 100g. groft rugmel. (Andre melsorter kan bruges!)
1 æg (Kan udelades!) 1 dl. olie, 1 tsk.salt, 1 del. vand.
Rør dejen, saml den og lad den hvile i mindst en time.
(Jeg har fået 18 Samosa'er ud af denne mængde dej.)

FYLD:
Kartofler, gulerødder, rødløg, hvidløg, ingefær og (frosne) ærter.
Alt undtagen ærter, koges i mindre tern til de er godt møre.Man kan evt, som jeg, lade fyldes stå og dampe af, inden stegning.

KRYDDERIER:
Masala, kommen, gurkemeje, urtesalt, chili og paprika.

PÅ PANDEN:
Olie på panden og krydderierne svitses. Alt væde hældes fra fyld og det hele steges længe ved svag varme, mens det vendes og småmoses.

FYLD I DEJ:
Dejen rulles ud og med en lille skål stikkes runde stykker ud.
Der lægges en skefuld fyld på den ene halvdel, der bukkes sammen, vædes i kant med lidt vand og kanten pressen forsigtig sammen med en gaffel.
Bages i varmluftsovn i ca. 20 min. ved 200 grader.

SERVERING:
Som tilbehør til suppe eller salat.

VELBEKOMME!


tirsdag den 25. oktober 2016

Skøn efterårstærte uden hvedemel!


Ingredienser: 
Ca. 50 g. havremel og ca. 50g. mandelmel, 2 æg, ½tsk. bagepulver 2 spsk. Nutana Margarine eller olie, 4-5 spsk.f. stevia eller andet sødemiddel, et lille skvæt havremælk eller soyamælk.

Fyld/pynt: 
2 økologiske pærer eller æbler, skåret i både, lidt kanel og en lille håndfuld hakkede mandler.

Bland ingredienserne og hæl dejen i tærteform. Arranger frugtbådene i dejen, drys med kanel og mandler. Bages på 175 grader i ca. 30 min.

Smager mums. Kan evt. serveres med creme fraiche eller is, men smager helt fint uden.

søndag den 14. februar 2016

Forårsruller - helt fra bunden. Rolls - som de kaldes i Nepal, hvor dejen var lavet på speltmel.

Ingredienser:

Forårsrulledej; Økologisk i grovmel fra Årstiderne. Det er rullet ud i kvadrater og lige til at bruge.

Basis: Råkost af rødkål, rodbeder, æble, selleri og kokosmel.

Grønkålsrolls:
Basis + løg, grønkål, edamanebønner uden bælg, tomat, en sjat Orangerød dip (opskriften før) og lidt Tamari.
Salt og lidt mazalakrydderi.

Løg skæres i mindre stykker og ristes i olie i bunden af en gryde.
Heri kommer det hakkede grønkål, hakkede tomater og resten af ingredienserne til det er en velsmagende gryderet, der fint kan spises, som den er.
Når det er afkølet, hældes eventuel overskydende væske fra og det kan bruges til rolls.

Linserolls: 
Basis + røde linser og blomkål.
De røde linser skyldes godt og sættes i blød natten over. Koges i en urteterning. Når der er slukket for blusset, hældes finthakket blomkål og Basis i. Blomkålen er stadigvæk lidt crispy på denne her måde.
Salt og lidt mazalakrydderi.
Når det er afkølet, hældes eventuel overskydende væske fra og det kan bruges til rolls.

Fremgangsmåde:
Læg dejstykket med en spids imod dig og sæt to spiseskefulde fyld mellem den spids og midten.
Rul mod spidsen, fold siderne ind og rul færdig. Sidste spids kan eventuelt "limes" fast med lidt pisket æg.
Steg rullerne i lidt olie. Bages færdig i en varm ovn: 10-15 min. 175 grader.

Evaluering:
Pas på med væden. der skal ikke meget til, før den bløder dejen op, så der kommer huller i rullen.
Jeg synes, at de færdigkøbte dejstykker er lidt for tynde, til mit crispy fyld og det smager ikke af noget. Næste gang, vil jeg lave en speltdej selv. I Nepal var dejen lidt tykkere og en stor del af nydelsen. Til gengæld var rullerne også dobbelt så store, som dem, man køber her hjemme. Førhen lavede jeg ofte piroger, og det er jo egentlig lidt det samme. Dej med fyld.

Men jeg synes alligevel, at de Rolls, jeg har lavet her, er vildt lækre. :)

Servering: Der er mange muligheder for tilbehør: ris, salat, tzaziki, humus eller pommefritter. Til mig selv er det blot rolss med rolls.